رنج کارون از اشتباهات مدیریتی


گروه انرژی - مجتبی آزادیان: عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص اظهارات معاون وزیر نیرو که گفته بود کم شدن آب کارون ارتباطی با کاهش بارش‌ها ندارد، اظهار داشت: ایشان کاملا درست و بجا گفته‌اند، البته این اشتباهی است که مسئولان در این دو دهه اخیر انجام داده اند و 1.2 میلیارد مترمکعب آب را به خارج از حوزه کارون و به دیگر حوزه ها انتقال دادند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از این تشدید بحران باید از اشتباهات انسانی در آینده و از این به بعد جلوگیری کرد. اگر بررسی کنیم مقدار آبی که از حوزه کارون رفته و در حقیقت کم است و برای تالاب‌ها نیاز است، همین 1.2 میلیارد مترمکعب است و اگر این مقدار را بازگردانند، به حالت طبیعی بازخواهد گشت. بنابراین باید از این اشتباه جلوگیری کنند. خوشبختانه بعد از چند دهه وزارت نیرو پذیرفته که در این زمینه اشتباه کرده است اما توجه کنیم که در برنامه ششم هم بیش از 1.25 میلیارد مترکعب انتقال آب از حوزه کارون در نظر گرفته شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بنده به نوبه خود از ایشان تشکر می‌کنم، ما در این کشور نیاز به مدیرانی مانند ایشان داریم که حداقل این شجاعت را داشته باشند که به اشتباهاتی در گذشته رخ داده، اذعان کنند و اعلام کنند که فلان تصمیم اشتباه بوده است، این یعنی 50 درصد مسیر را پیش رفته‌ایم. پذیرش مشکل یک نیمه و یک قسمت از مسیر حل آن است، در دو دهه گذشته همیشه مسئولان ما عادت داشتند اشتباهات خود را انکار کنند و این کار موجب افزایش مشکل می شد.
وی در پایان اظهار داشت: اگر بخواهیم در مسیر حل مشکل قرار بگیریم، دو کار باید اننجام دهیم؛ ابتدا اینکه از اشتباهات گذشته جلوگیری شود و دوم اینکه اقدامات اساسی برای جبران خسارات زیست محیطی که وارد شده است، انجام شود.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا با بيان اينکه شبکه ملي پايش کيفي در کشور نداريم، گفت: مسائل آب کشور با ساخت تنها سد حل نمي‌شود، چراکه 52 ميليارد مترمکعب سدسازي کرديم اما وقتي بارش‌ها کاهش مي‌يابد اضطراب ايجاد مي‌شود پس بايد مديريت کيفي آب مورد توجه قرار گيرد.
رحيم ميداني در افتتاح اولين مرکز مانيتورينگ و پايش آنلاين کيفيت منابع آب در کشور (شرکت آب منطقه‌اي تهران) با اشاره به اينکه شايد راه‌اندازي اين مرکز از لحاظ هزينه‌اي چندان بالا نباشد اما ارزش اين اقدامات براي وضعيت کنوني آب بسيار بالاست، گفت: وضعيت آب کشور به گونه‌اي است که نيازمند يک نگاه جديد و اقدامات جديد است تا به يک وضعيت پايدار برسيم. وي افزود: کشور همواره از سال‌هاي دور رفتار کم‌بارش داشته است،ايران کشوري است که با نوسانات کم‌آبي مواجه است و امروز چه به لحاظ کمي‌و چه به لحاظ کيفي در حالت نگراني و تشويش قرار داريم.  ميداني با تأکيد بر اينکه حتماً بايد يک تغيير مسير بدهيم و اقدامات گذشته خود را تکميل کنيم، اظهار داشت: اگر نگاه ما در گذشته کارامد بود الان اينگونه نبود، پس بايد از اقدامات گذشته که برخي از آنها غلط بوده درس بگيريم و مديريت منابع آب را به طور کامل و جامع اجرا کنيم. معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: تصور ما اين بود که اگر تنها به سدسازي روي بياوريم و اقدامات خود را بر پروژه‌هاي سدسازي بگذاريم مشکل حل مي‌شود اما الان مي‌بينيم که نبايد اين گونه تنها به سمت سدسازي مي‌رفتيم.
وي افزود: کم‌آب شدن آب کارون هيچ ارتباطي به کاهش بارش‌ها ندارد بلکه اين موضوع به فعاليت‌هاي انساني و عدم شناخت اولويت‌هاي آب کشور مربوط است. 
ميداني با اشاره به اينکه بايد در پردازش داده‌ها کار کنيم، گفت: وظيفه مديران اين است که به طور مرتب تفکر کنند که چه بايد کرد، اگر گرفتار يک عادت‌زدگي شويم که بايد دنبال پروژه‌هاي سازه‌اي باشيم وضعيت آب بهتر نخواهد شد.